VODNI ODTIS – IZZIV DESETLETJA
Biti okolju prijazen, delovati zeleno, zmanjševati ogljični odtis so stavki, ki jih vse pogosteje slišimo in beremo ne le kot družba, temveč tudi v poslovni sredini. Kaj pa izziv desetletja – voda in vodni odtis?
Pomanjkanje vode je danes svetovni problem – svetovna populacija se je od 60-ih let prejšnjega stoletja povečala 3-kratno, potrebe vode pa 6-kratno! A nas, Slovencev, se ta globalni problem še ni močno dotaknil, saj živimo v razkošju najboljše, visoko kakovostne vode. In to je hkrati velika ‘past’. To, kar imamo ljudje v izobilju, nam namreč hitro postane samoumevno. Najbolj pretresljiva je naša poraba tako imenovane nevidne vode – za eno skodelico kave, denimo, je porabljenih 140 litrov vode…
»Nismo okoljski strokovnjaki, a se nam zdi nujno razmišljati o tem, da kar nam je bilo dano in kar smo od narave dobili v ‘uporabo’ ni samoumevno – ter da to zaščitimo. Na vodi bržkone sloni vse, kar obstaja. In voda povezuje vse, kar obstaja. Brez vode ni življenja, ni barv, ni modre, ne zelene. In kot življenje samo, tudi voda ni samoumevna.« je na srečanju partnerjev podjetja GO GREEN letošnjega 19. maja, na katerega so povabljeni vsaj del poti prišli peš, s pozivom o zavedanju danosti vode, vodnih virov in čiste narave, povabljene nagovoril direktor Blaž Ahčan in uvodni pozdrav ob 12-obletnici delovanja podjetja EKOTURIZEM sklenil z zavezo: »Ime blagovne znamke GO GREEN smo izbrali, ker poleg predanega dela, natančnosti in družbene odgovornosti spodbujamo k odločitvam in soodgovornosti za okolju prijazno prihodnost. Ta pa ni samoumevna.«
IZ TEORIJE V PRAKSO
Ključni pri aktiviranju aktivnosti za zaščito okolja so zavedanje, distribucija informacij in izvedba trajnostnih aktivnosti ter strategije tudi v praksi. Pa če gre za posameznike, gospodinjstva ali poslovni svet.
Slovenija je prva država na svetu, ki je bila celostno razglašena za zeleno destinacijo. Izbor ni naključje, saj smo varna, četrta najbolj pogozdena država v EU za Švedsko, Finsko in Estonijo, a hkrati tudi ena najbolj vodnatih evropskih držav – imamo velike zaloge pitne vode in naša voda je kakovostna. To je prestiž, ki kliče k maksimalni zaščiti.
Na srečanju partnerjev GO GREEN so povabljeni ob prihodu okusili tri različne izvirske vode. Ne koktejlov, ne penine, ne vina, ampak vodo. Zato, da jo porabniki, ki smo vsak dan obremenjeni s tisoče informacijami, sploh zaznamo. Da kozarec vode ni le kozarec vode. Da si jo ogledamo, povonjamo, zaznavamo razlike v okusu vode in jo pijemo z zavedanjem, da danost ne traja večno – za kozarec vina je denimo porabljenih kar 120 litrov vode!
Kot potrošniki porabimo ogromne količine vode za dobrine, izdelke in storitve. Tkanine v naših oblačilih, hrana, ki smo jo danes zaužili, mobilni telefoni in druge električne naprave, papir, pohištvo, električna energija, … so merjeno v vodnem odtisu (water foot-print), porabili več tisoč litrov t.i. virtualne ali nevidne (a dejansko porabljene) vode.
ALI VESTE, koliko litrov VODE se v povprečju porabi za pridelavo dobrin, ki jih koristimo vsak dan?
Za bombažno majico ali srajco nad 2.700 l vode, za kilogram govedine 15.500 l vode, kilogram svinjine 4.800 l, tono železa 20.000 l, liter mleka 1.000 litrov vode, eno jajce 200 l vode, skodelica čaja 30 l, kilogram sira 5.000 l, recikliranje mobilnega telefona 65.000 l vode, za izdelavo računalnika 30.000 l, za izdelavo avtomobila pa se porabi kar 380.000 l vode! Po podatkih SURS je bilo v Sloveniji v letu 2019 načrpanih 225 litrov vode na prebivalca na dan, porabljenih pa 162 litrov na prebivalca na dan.
NOVA DOBA: ZELENA ALI NOBENA
Na poti nastajanja družbe, ki se bo znala spoprijeti s spremembami, izzivi in vse bolj negotovostmi, ki jih ustvarjajo nove razmere na vseh področjih družbe in gospodarstva, je pomembno vzpostavljati sistemski pristop in način k trajnostnemu razvoju.
»Prihodnost BO velik izziv. Za vse nas. Na preizkušnji bodo naša dejanja, pretekle in sedanje odločitve ter ravnanja – soočili se bomo z neznanim, morda nepredvidljivim in tudi skušnjavami. Takrat se bo videlo, kako primerno opremljeni korakamo v prihodnost. Da bo ta naša dobra simbioza obstajala tudi v prihodnje, se moramo danes zazreti v naš skupni jutri.« je nujnost delovanja posameznikov in tudi partnerskega poslovnega sodelovanja ter povezovanja GO GREENA in partnerjev na majskem srečanju povzel Blaž Ahčan.
Vsaka družbena odgovornost je namreč v svoji biti učinkovita toliko, kot v sebi povezuje močnih odgovornih členov družbe, posameznikov ali podjetij.